Fouten die ik maakte bij het kopen van een wijnklimaatkast

Ongeveer een jaar geleden kocht ik een Dometic C35F wijnklimaatkast. Sinds die tijd staat deze wijnklimaatkast keurig in een hoekje, uit het zicht, in de trapkast. Voldoet deze wijnklimaatkast aan mijn verwachtingen, en ben ik na een jaar nog steeds blij met mijn keuze?

Dometic C35F wijnklimaatkast
Mijn Dometic C35F zoals in de folder.

Voldoet deze wijnklimaatkast aan mijn verwachtingen?

Ja zeker. De wijnklimaatkast staat ingesteld op 16 graden Celsius en die temperatuur lijkt stabiel te blijven. Ik heb dit niet met een externe thermometer nagemeten, maar de indicatie is stabiel. Natuurlijk is de temperatuur indicatie na het openen van de deur, maar loopt vervolgens weer snel naar de 16 graden.

Vervanging van het wijnrek

Wat moet deze wijnklimaatkast verder doen? Eigenlijk niet zo veel in mijn situatie. De instelling was zo voor elkaar. Esthetisch had ik niet zoveel wensen aangezien ik de wijnkast toch in de kast ging plaatsen waar voorheen mijn wijnrek stond. Uiteindelijk was het voor mij in eerste instantie een wijnrek op een iets lagere temperatuur.

Ben ik na een jaar nog steeds blij met mijn keuze?

Ja, en nee. Ja, op basis van mijn eisen toen ben ik nog steeds blij met mijn keuze, ook na een jaar nog. Want de Dometic C35F voldoet aan mijn verwachtingen, zoals hierboven te lezen is. Ik verwachtte ook niet zo veel, behalve het op temperatuur houden van mijn wijncollectie. De trapkast waar het wijnrek stond, en nu de wijnklimaatkast staat was gewoon kamertemperatuur. En dat is naar mijn mening net te warm om rode wijn te kunnen serveren.

Ik mis een tweede zone

En nee omdat ik allereerst een tweede temperatuur zone mis. Ik was tijdens mijn koop erg gefocust op het bewaren/serveren van rode wijn. Maar een kleine tweede zone voor een aantal flessen witte of mousserende wijn mis ik bij nader inzien toch wel. Natuurlijk gebruik ik de bierkoelkast in de schuur voor witte wijn, maar deze is voor het mooie toch te koud.

Ik vond bij wijnklimaatkasten met 2 zones de koele zone relatief te groot. Meer dan 6 flessen wijn ‘koud’ hebben liggen leek mij ook wat overdreven. Achteraf kan je natuurlijk ook prima wat flessen bier koud hebben liggen in de wijnklimaatkast, en krijg je die grotere koele temperatuur zone echt wel gevuld.

Wat ook meespeelde was de ruimte. Omdat de beschikbare ruimte waar ik de wijnklimaatkast heb staan beperkt is, heb ik toen gekozen voor een iets smaller model. De Dometic C35F is ongeveer 50 centimeter breed. Dan is het aanbod met 2 temperatuurzones wel erg beperkt, en kom je ook snel op 1 temperatuur zone uit. Zeker als je jezelf slechts een beperkt budget geeft.

Een onrealistisch budget

Mijn budget had ik bepaald maximaal 1000 euro. Maar als zuinige Hollander natuurlijk het liefst nog veel minder. Heel veel kennis van zaken, en daarmee eisen en wensen had ik ook niet. Dus dat moest makkelijk lukken. Tijdens het zoeken bleek dit zelfs voor de helft te kunnen dus stelde ik mijn budget al snel bij naar 600 euro. Dan shop je natuurlijk echt aan de onderkant van de markt, en loop je het risico dat goedkoop duurkoop wordt.

Voldoende capaciteit

De Dometic C35F heeft een capaciteit van 35 flessen. Tot nu toe blijkt dat voldoende, en is er zelfs nog een laag vrij. Op onze ‘wijnbewaarpiek’, na de vakantie in Italië lag de wijnkast bijna vol, maar zelfs toen had er nog iets bij gekund. Toch verwacht ik in de toekomst meer capaciteit nodig te hebben. Niet dat ik aan de 35 flessen kom, maar in de praktijk is 30 flessen reëler.

Champagneflessen, of eigenlijk alle ‘dikker dan bordeaux’ flessen hebben wel een nadelig effect op de capaciteit. Twee dikke flessen naast elkaar raken elkaar al snel, waardoor er al snel een fles minder op de leggers passen. Een beetje wisselen tussen dikke en dunne flessen is hierbij een oplossing.

Het geluidsniveau

Wij hebben gemerkt dat de deze wijnklimaatkast best wat geluid produceert. Omdat de wijnklimaatkast bij ons in de trapkast aangrenzend aan de gang staat is de geluidsproductie hier niet erg belangrijk. Tijdens het aankoop proces heb ik hier ook totaal geen aandacht aan besteed. Wel kan ik mij voorstellen dat het in een andere omgeving storend kan zijn.

In het kort

Keuzes waar ik achteraf spijt van heb:

  • De keuze voor slechts 1 zone
  • Mijn beperkte budget
  • De keuze van mijn keuken, wat had ik graag een mooie inbouw wijnklimaatkast gehad

Keuzes waar ik wel blij mee ben:

  • De functie / bediening
  • Het energieverbruik.
  • De afmetingen.
  • De capaciteit

Mijn conclusie na een jaar

Achteraf had ik mijn zoektocht naar een wijnklimaatkast beter moeten overdenken en anders in moeten richten. Ondanks dat ben ik voor nu best tevreden, maar ik zie mijzelf binnen afzienbare tijd toch wel een andere wijnklimaatkast kopen. Vooral omdat mijn wensen eigenlijk anders zijn dan wat ik toen dacht.

Hoe ik mijn keuze nu zou maken zal ik jullie in mijn volgende blog vertellen.

Plaats een reactie